Я розумію, що на цю тему написано вже занадто багато статей. Але думаю, ми не будемо повторюватися, якщо поглянемо на механізми страху небагато в іншому ракурсі: з точки зору фізіології людини і загальної теорії розвитку життя на Землі. Давайте візьмемо теорії рефлексів Павлова і Сеченова, поруч лежать теорії поведінки Уотсона і Вольпе, близькі за результатами теорії особистості Фромма і Адлера, змішаємо все це в невелику купу і почнемо ...

Варіанти .

Страх - це механізм адаптації. Будь-який живий організм пристосовується до навколишнього середовища, хоча б в невеликій ступені використовуючи сигнали небезпеки. Людина ж, розвинувшись від кроманьйонця, який використав цей механізм вельми часто, і зараз продовжує користуватися ним досить творчо. Вроджена почуття самозбереження не дає нам робити вчинки, з великим ступенем імовірності що загрожують життю або здоров'ю, не дає піддатися або піддати себе реальній небезпеці. Кинутися під потяг, відрізати собі руку, убити собі подібного (та й просто убити) нам не дає страх.

Безумовно, корисний страх, який розуміється як безумовний рефлекс. Інакше цей рефлекс можна назвати інстинктом виживання, або страхом біологічним. До біологічних страхів відносять ті, які так чи інакше можуть бути пояснені з погляду небезпеки для існування живого організму: страхи болю і самоти, невідомості і невизначеності, страх смерті. Це - "природні" тривоги, слідство природним законам виживання в нашому світі. Порушення природного закону гарантує невижіваніе порушника.

Багато моральні обмеження, правила та умови поведінки ростуть з біологічних основ страху. Не убий. Чини з іншими так, як хочеш, щоб ставилися до тебе. Не суди, і не будеш судимий. Не сотвори кумира.

Але є ще й страхи соціальні: умовні рефлекси, які купуються нами при співіснуванні з іншими людьми. Вони є частиною того виховання, яке ми отримуємо від вчителів і батьків, і частиною тих правил і умовностей, якими просякнута соціальне середовище. До них відносяться: боязнь критики і начальства, страхи бути відкинутим або опинитися в центрі уваги, страх показатися неповноцінним, страх пред'являти претензії, страх не зуміти відмовити у вимозі, страх сказати "ні" - і їм подібні.

І якщо біологічні страхи адаптивні і тим корисні для виживання як конкретної людини, так і всього роду, то соціальні, набуті страхи викликають необгрунтоване відчуття тривоги і часто ведуть до фобій, неврозів, депресії - тобто, явно шкідливі. Ось від них-то ми і повинні уміти позбавлятися.

Джерела та їх метаморфози .

1. Абстрактне мислення .

Соціальні страхи прямо пов'язані з унікальною здатністю людини до прогнозування і розгляду варіантів. Ситуація, варіанти дозволу якої ми не можемо визначити точно, примушує нас придумувати їх самостійно. Все нове, несподіване і незвичайне змушує нас побоюватися: невідомо, які наслідки воно несе. І, природно, серед рівноймовірно варіантів більшу вагу мають негативні - оскільки саме їх організм прагне пропрацювати і усунути в першу чергу. Ось і виходить так, що будь-яке невідоме і невизначене породжує у нас в душі тривоги і побоювання. І якщо ситуація, результат якої неясний, виникає і турбує нас достатньо часто, на неї формується умовний рефлекс - страх.

Будь-який страх такого роду починається зі слів "А що, якщо ..." або "А раптом ...". А раптом на мене з даху впаде бурулька? А раптом мене задавить машина? А що, якщо та людина хоче мене пограбувати? А раптом вона мені відмовить? А що, якщо я не встигну зробити це до завтра?

Ситуація, що реально загрожувала нам небезпекою, могла виникнути лише раз, або зовсім не виникати, а бути навіяна іншими людьми. А після достатньо уявити її пару раз - і все, готово. Ми її боїмося. Таку складну ситуацію можна назвати нездійсненним проблемою. Адже проблеми, які ми не можемо вирішити, в даний час і з даними ресурсами, - це основне джерело страху. "Не можна вирішити - значить, потрібно запобігати, а значить, уникати, а значить, бояться" - так діє при зіткненні з цими проблемами розум.

2. Прагнення узагальнювати .

нерозв'язані проблеми мають властивість змінюватися, перетікаючи в проблеми нерозв'язані ж, але більш загального плану. Вони "іррадіюють". Наприклад, по механізму умовного рефлексу страх болю може викликати страх перед строгими батьками, а потім страх батьків перетворюється на страх начальства і критики.

Або, наприклад, тече в будинку кран. Дружина раз говорить чоловікові, інший говорить, третій, а потім починає переконувати всіх підряд: "О, мій чоловік - це така проблема, така проблема, нічого у нього не допросишся". Проблема крана перетворилась на проблему чоловіка. Що далі? Далі дружина, якщо не поговорить по душам, можливо, боятиметься навіть і просити чоловіка про щось: адже він став для неї нездійсненним проблемою. Той факт, що насправді проблемою був поточний кран, якось успішно забувся. А от соціальний страх пред'являти претензії - залишився.

3. Соціальна індукція .

Ще одна причина розростання нездійсненним проблеми - думка оточення, суспільні настрої. Ми - істоти соціальні і сприймаємо почуття, що виникають в інших. Їх страх теж передається нам, неминуче передається, і енергетичний маятник - натовп - починає впливати на думки кожної окремої людини. "Всі бояться - і я боюся. Всі побігли - і я побіг" .

"У всіх чоловіки проблемні - і у мене не краще".

індуктивними страхами майстерно користуються рекламні контори, ЗМІ, держоргани - майже всі структури, які мають можливість масово впливати на людей і витягувати з цього вигоду. Це - одне з найсильніших засобів маніпуляції свідомістю: адже переляканими людьми дуже легко управляти.

Так як же викоренити свої страхи і не піддаватися управлінню з боку?

Про це ми поговоримо в другій частині статті .

Автор: Олексій Глазков
Джерело